Selasa, 1 Julai 2014

Char Kueh Teow Jepun

Assalamualaikum wrh wbrkt & Salam Sejahtera,


Saya sekeluarga memang peminat tegar char kueh teow..hihihi di Malaysia pernah goreng sendiri char kueh teow ni tapi tak jadi dan tak sesedap yang jual di pasar malam atau Char Kueh Teow depan Sek Men Sharifah Rodziah:(

Di Jepun ni tekak pon macam2 teragak nak makan itu ini... saya pon cuba la buat char kueh teow menggunakan mee ala2 kueh teow kering Jepun... Rasa masih tak capai lagi piawai sesedap Malaysia punya tapi boleh la daripada tak ada....



Di bawah adalah bahan-bahan asas yang saya gunakan

Bahan-Bahan
Mee ala2 kueh teow
Taugeh
Kucai
Telur
Udang
Cili kering kisar
Air
Minyak

Sos
1 sudu besar kicap manis
1 sudu besar kicap masin
1sudu besar sos tiram,kicap
1 sudu besar soya/pekat,
1 sudu besar cuka
1 sudu kecil garam
2 sudu besar gula..

Cara Penyediaan
Goreng udang sekejap, masuk cili
Masukkan mee dan sos goreng kejap masukan air kucai taugeh
Apa mengelegak masukkan telur dan kacau2 kejap tutup api


Mudah dan segera dapat dimakan

Anak saya tina paling suka makan first time saya buat dia makan sepinggan char kueh teow tu hihihi...asyik2 sebut sedap...yer la tak pedas char kueh teow tu memang bersungguh la tina makan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan